Dry needling

Dry needling is een behandelmethode waarbij de fysiotherapeut door middel van een speciale techniek je spieren triggert, zodat spierverhardingen en verkrampingen snel en langdurig ontspannen raken. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.
Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut meestal een naald, waarmee hij kortdurend de spier prikkelt. Hij prikt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’. Het is dus geen ‘energiebehandeling’.

Triggerpoints
Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen voor problemen zorgen. Ze kunnen ontstaan door tal van oorzaken. De meest voorkomende triggerpoints zitten in je nek, schouder, rug of bil. Ieder menselijk lichaam heeft triggerpoints, maar je hoeft daar niet altijd last van te hebben.

De dry needling behandeling
De fysiotherapeut analyseert eerst je klachten door een gesprek en gericht onderzoek om te beoordelen of je in aanmerking komt voor dry needling. Daarna vindt onderzoek plaats van de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken. De fysiotherapeut zoekt specifiek in die spieren naar de bewuste triggerpoints, waarna die plaatsen behandeld worden om de spieren te ontspannen.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort kramp gevoel. Dit kan gevoelig zijn. Na of tijdens de behandeling kan de spier wel wat vermoeid of stijf aanvoelen, maar dat is vaak van korte duur. De eerste keer kijkt de fysiotherapeut hoe de na-reactie is.
Na de behandeling krijg je oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden. Het is afhankelijk van de klachten hoe vaak het herhaald moet worden.

Er is gebleken dat dry needling ook kan helpen bij onderstaande hoofdpijnklachten:
Migraine MH)Spanningshoofdpijn (TTH)
Cervicogeen hoofdpijn (CEH)
Temporomandibulaire disfunctie hoofdpijn (TMD)